Mitä ohjelmistorobotiikka on ja mihin sitä käytetään?
Ohjelmistorobotiikka, eli Robotic Process Automation (RPA), on nopeasti kasvava teknologia, jonka avulla yritykset voivat tehostaa toimintojaan automatisoimalla prosesseja. Anssi Pasu ja Sami Judén Visma Siriukselta avaavat, mitä robotiikka on ja miten sitä voidaan käyttää.
Ohjelmistorobotiikka tarkoittaa prosessien automatisoimista ohjelmistorobottien avulla. Robotti koulutetaan suorittamaan tiettyjä tehtäviä, jotka se hoitaa nopeasti ja virheettömästi.
”Robotiikka on erityisen hyödyllistä rutiininomaisten ja paljon aikaa vievien prosessien automatisoinnissa. Robotin avulla voidaan siirtää, hakea ja yhdistellä tiedostoja tai tietoa eri lähteistä”, kertoo Anssi Pasu Visma Siriukselta.
”Esimerkiksi taloushallinnon tehtävät, kuten laskujen käsittely, tiliöinti ja kohdistukset, ovat erinomaisia kohteita automaatiolle, koska ne vaativat tarkkuutta ja ovat usein toistuvia. Asiakaspalvelussa käyttökohteita ovat muun muassa tilausvahvistusten, tikettien ja muiden pyyntöjen käsittely”, Pasu sanoo.
”Robotit matkivat ihmiskäyttäjän toimia käyttöliittymässä, kuten hiiren klikkauksia ja tietojen syöttämistä. Mutta toisin kuin ihmiset, robotti ei tee virheitä. Robotti ei tee järjestelmässä ei-toivottuja muutoksia tai toimenpiteitä. Uudessa tilanteessa robotti nostaa niin sanotusti kädet pystyyn ja lähettää tuelle viestin ongelmasta”, Sami Judén täydentää.
Ohjelmistorobotiikkaan voidaan käyttää useita eri teknologioita. Siinä voidaan hyödyntää myös API-rajapintoja eri ohjelmistojen välillä, mikä tekee robotista monipuolisen ja joustavan. Robotti voi esimerkiksi hakea tietoja yhdestä järjestelmästä ja päivittää niitä toiseen järjestelmään. Tai se voi yhdistää tietoa eri järjestelmistä, luoda siitä raportteja ja lähettää ne automaattisesti.
Nopeasti käyttöön
Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen ei katso toimialaa, joten erilaisia käyttökohteita on paljon. Robotiikka kiinnostaa esimerkiksi asiakaspalvelun sujuvoittajana. Ohjelmistorobotti voi ottaa kontolleen tilausten ja hyvitysten käsittelyä, jotka tähän asti on tehty pitkälti käsin. Paras asiantuntemus robotiikan käyttökohteista onkin asiakkaalla.
”Käytännön työtä tekevät tietävät parhaiten, mitä toimintoja kannattaa automatisoida. Siksi haastattelemme johdon lisäksi työntekijät, jotta robotiikka tukee jokapäiväistä työtä mahdollisimman hyvin”, sanoo Pasu.
Määrittely-, opetus- ja testausvaiheet mukaan lukien ojelmistorobotti voidaan ottaa tuotantokäyttöön muutamassa viikossa. Palveluun sisältyy asiantuntijoiden tuki, jolloin omia asiantuntijoita ei tarvita ja resursseja säästyy.
”Ohjelmistorobotti ei korvaa ihmisiä, vaan se auttaa heitä olemaan tehokkaampia. Kun tylsät rutiinit automatisoidaan, aikaa vapautuu tuottavampiin ja usein myös mielekkäämpiin työtehtäviin. Samalla työntekijöiden tyytyväisyys usein paranee”, Judén sanoo.