Automatisoi ainakin nämä – kolme asiaa, jotka ohjelmistorobotti voi tehdä puolestasi
Manuaalisten, rutiiniluonteisten työtehtävien automatisointi tehostaa yrityksen toimintaa ja vapauttaa aikaa tärkeämpiin tehtäviin. Mitkä asiat ovat teidän yrityksessänne sellaisia, että ne voisi antaa robotin hoidettavaksi?
Ohjelmistorobotiikka (RPA, Robotic Process Automation) on loistava työkalu toistuvien prosessien automatisointiin. Robotiikan hyödyntäminen ei katso toimialaa, joten erilaisia käyttökohteita on paljon. Kun automatisoinnin tarve on tunnistettu, kevyen ja kustannustehokkaan pilvipohjaisen Robo Cloudin avulla on helppo päästä liikkeelle.
”Robo Cloud on nopeasti käyttöön saatava ratkaisu, jota varten ei tarvitse tehdä suurempia investointeja. Robotit saadaan ketterästi toimintavalmiiksi”, Sami Judén Visma Siriukselta kertoo.
Inhimillisen virheen mahdollisuus on aina suurempi, kun rutiiniluontoista tehtävää hoitaa ihminen eikä robotti. Robotti ei kuitenkaan vähennä ihmisen tarpeellisuutta tietyissä tehtävissä – esimerkiksi kohtaamisissa ja monimutkaisempien asioiden ratkomisessa ihminen on edelleen korvaamaton.
”Jokaisessa organisaatiossa tehdään joissain työtehtävissä aikaa vievää pakollista työtä, jonka voisi antaa robotin tehtäväksi. Toistaiseksi meillä ei ole tullut vastaan asiakasta, jolle ohjelmistorobotiikasta ei olisi hyötyä”, Visma Siriuksen Anssi Pasu kertoo.
Ohjelmistorobotti avuksi asiakaspalveluun
Robotti voi olla oiva vahvistus ja tuki asiakaspalveluun.
”Asiakaspalveluun liittyy paljon enemmän rutiininomaista työtä kuin heti osaisi ajatella. Esimerkiksi tilausten vastaanotto ja hyvitysten tekeminen ovat sellaisia tehtäviä, joista ohjelmistorobotti suoriutuisi helposti. Automatiikan ansiosta asiakaspalvelijalle jää enemmän aikaa ihmisten kohtaamiseen ja monimutkaisempien, selvitystä vaativien tehtävien hoitamiseen”, Judén avaa.
Kun asiakaspalvelijoiden on mahdollisuus tarjota henkilökohtaisempaa palvelua robottien hoitaessa rutiinitehtäviä, asiakastyytyväisyys kasvaa. Lisäksi automaation ansiosta asiakkaan ongelmat ratkeavat nopeammin ja tehokkaammin.
Nopeampaa tilausten käsittelyä ja parempaa toimitusketjun hallintaa
Ohjelmistorobotit pystyvät käsittelemään tilauksia ihmisiä nopeammin, mikä lyhentää tilausten käsittelyaikoja ja parantaa niiden toimitusnopeutta.
”Kun tilauksia tulee viikossa vaikkapa satoja kappaleita, on niiden käsittely ja järjestelmässä eteenpäin ohjaaminen paljon järkevämpää jättää robotille”, Pasu kertoo.
Robotit voivat myös työskennellä ympäri vuorokauden, sillä ne eivät lepotaukoja kaipaa. Näin tilaukset saadaan eteenpäin vaikka keskellä yötä.
Henkilöstö- ja taloushallinnon prosessit uusiksi
Voisiko ohjelmistorobotti käsitellä yritykseenne tulevat työhakemukset? Entä olisiko robotista hyötyä perehdytysprosessissa? Kyllä vain.
”Robotti voi seuloa hakemukset vertaamalla niitä työpaikkailmoituksen tietoihin. Lisäksi robotti voi auttaa uuden työntekijän perehdytyksessä keräämällä relevantit asiakirjat, lähettämällä työntekijälle koulutusmateriaalit ja luoda tilejä organisaation eri järjestelmiin. Tämä kaikki vapauttaa HR-tiimin aikaa muihin tehtäviin”, Judén sanoo.
Myös palkanlaskentaan kuuluu useita manuaalisia tehtäviä, kuten tietojen syöttämistä, palkkojen laskemista ja maksujen suorittamista. Ohjelmistorobotiikan ansiosta nämä prosessit voidaan automatisoida, mikä vähentää virheitä ja varmistaa sen, että palkat maksetaan oikein ja ajallaan.
Palkanlaskennan manuaaliset tehtävät, kuten tietojen syöttäminen, palkkojen laskeminen ja maksujen suorittaminen voidaan automatisoida. Robotiikka vähentää virheitä ja varmistaa sen, että palkat maksetaan oikein ja ajallaan.