14.08.2024

Asiakkaat saavat robotista apurin yrityksensä arkeen – ja sen toimintaa kehitetään jatkuvasti

Ohjelmistorobotiikassa päästään asiakasta aidosti hyödyttäviin toteutuksiin, kun tämä kertoo avoimesti robottien toimintaan liittyvistä toiveistaan, tarpeistaan ja kehitysideoistaan. Robottien ohjelmoinnissa hyödynnetään Visma Siriuksen pitkää kokemusta robotiikasta sekä vahvaa teknologiaymmärrystä.

Visma Siriuksen ohjelmistorobotiikan ratkaisuissa, Robo Cloudissa ja perinteisessä RPA:ssa (Robotic Process Automation), asiakkaan toiveita ja tarpeita lähestytään hieman eri näkökulmista käsin. Robo Cloudissa asiakas on tiiviisti mukana jo suunnitteluvaiheessa. Perinteisessä RPA:ssa taas avainasemassa ovat säännölliset tapaamiset ja aktiivinen viestintä.

”Meille on tärkeää, että palvelumme ovat asiakkaille helppokäyttöisiä ja yksinkertaisia. Se on ydinajatus kaiken tekemisen taustalla”, ohjelmistorobotiikan ratkaisuista Visma Siriuksella vastaava Sami Judén kertoo.

Asiakkaan tyytyväisyyteen vaikuttaa myös se, kuinka hyvin hän kokee tietoturvasta olevan huolehdittu.

”Olemme sitoutuneet tutkimaan ja ehkäisemään tietoturvaan liittyviä uhkia osana jatkuvaa prosessia. Se käsittää uhkien seurannan, järjestelmien säännöllisen testaamisen ja ylläpitotoimenpiteiden suorittamisen. Varmistamme, että virheenkorjaukset ovat aina ajan tasalla.”

Robo Cloudissa asiakkaan huomiointi on integroitu koko prosessiin

Robo Cloudissa koko palvelu rakennetaan asiakkaan toiveiden pohjalta.

”Ensin on tärkeää ymmärtää asiakkaan tarve. Sen jälkeen suunnittelemme ratkaisun, joka vastaa tähän tarpeeseen”, Judén kuvailee prosessia.

Robo Cloudissa tuotekehitystä ei tehdä perinteisessä mielessä, sillä jokainen robotti on juuri kyseistä asiakasta varten räätälöity. Uusia ominaisuuksia ja muutoksia toteutetaan mielellään asiakkaan toiveiden mukaan.

”Tulevaisuudessa haluamme parantaa asiakaskokemusta entisestään lisäämällä näkyvyyttä robottien työskentelyyn.”

Perinteisten RPA-ratkaisujen kehitys perustuu jatkuvaan yhteydenpitoon

Perinteisten RPA-ratkaisujen kehitys yhdessä asiakkaan kanssa eroaa Robo Cloudista siten, että asiakkaalla on yleensä oma sisäinen RPA-osaamiskeskus (Center of Excellence). RPA-osaamista on siis jo talon sisällä. Kehitystyötä tehdäänkin yhdessä asiakkaan omien asiantuntijoiden kanssa.

”Pidämme asiakkaidemme RPA-asiantuntijoiden kanssa säännöllisiä palavereita toimijasta riippuen: kerran viikossa, kuussa tai kvartaalissa. Palavereissa käydään läpi automatisoitujen prosessien toimivuutta sekä mahdollisia eteen tulleita ongelmatilanteita. Lisäksi suunnittelemme tulevia ratkaisuja”, Judén avaa.

Säännölliset tapaamiset ovat tärkeä väylä palautteen keruuseen ja robottien kehittämiseen. Siten palaute pysyy tuoreessa muistissa ja mahdolliset kehitystoiveet välittyvät Visma Siriukselle asti. 

Asiakkailta kerätään palautetta monin eri tavoin

Asiakaspalautteen kerääminen on keskeinen osa asiakaskokemuksen kehittämistä sekä Robo Cloudissa että perinteisissä RPA-ratkaisuissa. 

”Teemme säännöllisiä asiakastyytyväisyyskyselyitä pari kertaa vuodessa. Kyselyissä kartoitetaan, suosittelisivatko asiakkaat meitä muille yrityksille, kuinka kauan he ovat käyttäneet ratkaisujamme sekä miten he ovat kokeneet niiden toimivuuden”, Judén kertoo.

Visma Siriuksen pyrkimyksenä on tarjota asiakkaille asiantuntevaa, nopeaa ja ystävällistä palvelua. Lisäksi on tärkeää pysyä sovitussa aikataulussa. 

”Asiakastyytyväisyyskyselyssä on myös avoimen palautteen kenttä, jossa toivomme asiakkaiden kertovan kaiken, mikä pohdituttaa mieltä”, Judén kannustaa.

Palautetta saadaan myös asiakastuen ja muun asiakasyhteydenpidon kautta. Jokaisen tarjouksen jälkeen asiakkaalle lähetetään asiakaspalvelukysely. Tulevaisuudessa myös jokaisen projektitoimituksen jälkeen asiakas pääsee antamaan kyselyn kautta palautetta projektin sujuvuudesta. Kyselyihin tulleista vastauksista saadaan oleellista tietoa asiakaskokemuksen kannalta, mikä mahdollistaa toiminnan jatkuvan parantamisen.

*****

Visma Siriuksessa on meneillään merkittävä muutos, jonka tavoitteena on juurruttaa asiakaskokemus osaksi koko organisaatiota. Muutoksen eteen tehdään paljon työtä ja se vaatii sitoutumista kaikilta työntekijöiltä.

Lue lisääMeillä kaikki ymmärtävät asiakasta, lupaa Visma Sirius